O projekcie

W ramach Projektu, Politechnika Poznańska (PP), a w szczególności jednostki PP wnioskujące, zamierzają realizować jeden z podstawowych, najważniejszych elementów Strategii Rozwoju Politechniki Poznańskiej (PP) na lata 2021-2030, tj. umiędzynarodowienie. Umiędzynarodowienie procesu kształcenia i badań naukowych służy podniesieniu jakości kształcenia, daje możliwość zdobywania unikatowych kompetencji, a także jest szansą na zwiększenie efektywności badań oraz rozpoznawalności polskiego dorobku naukowego na świecie. W Strategii Uczelni zostało zapisane, że umiędzynarodowienie powinno się opierać na wymianie osób studiujących, doktorantek i doktorantów oraz pracowników, ścisłej współpracy z partnerami z Unii Europejskiej
i spoza niej, a także uczestnictwie w projektach współpracy europejskiej i międzynarodowej. Nowatorskim pomysłem na zwiększenie mobilności studentów i kadry, nawet do 50% osób, są tzw. Uniwersytety europejskie. PP jest koordynatorem Uniwersytetu Europejskiego z misją kształcenia dedykowanego (EUNICE) .

Projekt bazuje na pięciu podstawowych filarach:

  1. Wzroście liczby zrealizowanych krótkookresowych mobilności do uczelni o uznanej renomie, znajdujących się w krajach o niskim dotychczas wskaźniku mobilności
    (Wietnam, Singapur, Australia).
  2. Wzroście liczby zrealizowanych krótkookresowych mobilności do wybranych uczelni wchodzących w skład EUNICE, tj. do nowo-przyjętej uczelni IPV z Portugalii oraz
    Unversity of Cantabria z Hiszpanii (o niskim dotychczas wskaźniku mobilności).
  3. Wzroście liczby zrealizowanych krótkookresowych mobilności przez doktorantki i doktorantów, niezbędnych do prowadzenia niezależnych badań.
  4. Rozwoju kompetencji osób studiujących, doktorantów i doktorantek oraz kadry z kraju i z zagranicy poprzez realizację krótkookresowej międzynarodowej wymiany
    stypendialnej, obejmującej udział w kursach, warsztatach, badaniach naukowych, aktywnościach sportowych
  5. Wzroście jakości kształcenia dzięki realizacji krótkookresowych wymian osób studiujących, doktorantów i doktorantek oraz kadry z kraju i z zagranicy w wyniku
    możliwości zdobycia doświadczeń międzynarodowych, odbycia praktyk w odmiennym środowisku oraz poznania różnorodności kulturowej i językowej.

W projekcie procesowi umiędzynarodowienia będą podlegać trzy grupy interesariuszy, tj. osoby studiujące (reprezentowane najliczniej w Projekcie); doktorantki i doktoranci oraz kadra badawczo-naukowa. Krótkoterminowa wymiana stypendialna, umożliwiająca realizację mobilności, będzie obejmować przedstawicieli tych trzech grup zarówno na Politechnice Poznańskiej, jak i w ośrodkach zagranicznych.
Dla poszczególnych grup interesariuszy przewidziano odrębne formy aktywności, a do formy aktywności – czas ich trwania. W projekcie realizowane będą następujące formy aktywności:

  1. udział w warsztatach, stażach, wizytach studyjnych,
  2. udział w szkole letniej lub szkole zimowej,
  3. pozyskanie materiałów do pracy doktorskiej, artykułu naukowego,
  4. prowadzenie zajęć dydaktycznych,
  5. wykonanie pomiarów z wykorzystaniem unikatowej aparatury, testowanie aparatury badawczej, unikalnego instrumentarium artystycznego,

Mobilności osób studiujących i kadry będą trwać od 7 do 12 dni, natomiast doktorantek i doktorantów będą trwać 12 dni w przypadku 12 osób oraz 30 dni w przypadku 14 osób.
Przewidujemy krótkoterminową wymianę stypendialną z uczelniami m.in. z Europy, Azji, Australii. Do realizacji mobilności wybrane zostaną te uczelnie zagraniczne, które w największym stopniu przyczynią się do osiągnięcia celów projektu, tj. jak największego wzrostu kompetencji, jak i wzrostu osób i instytucji uczestniczących w mobilności.
W przypadku mobilności osób studiujących i kadry, na podstawie analizy potrzeb wstępnie wybrano następujące podmioty:

  1. The Royal Melbourne Institute of Technology Vietnam (RMIT),
  2. University of Technology Sydney (UTS), Sydney, Australia,
  3. Nanyang Technological University – NTU Singapore,
  4. University of Cantabria (UC), Santander, Hiszpania,
  5. IPV, Viseu, Portugalia.

W przypadku doktorantek i doktorantów, w wyniku analizy potrzeb, postawiono przede wszystkim na umożliwienie im samodzielnego podejmowania decyzji o wyborze miejsca mobilności.
Tak szerokie spektrum uczelni oraz aktywności pozwoli Uczestnikom odbycia praktyk w odmiennym środowisku oraz poznania różnorodności kulturowej i językowej.
Zrealizowana w projekcie międzynarodowa mobilność akademicka przyczyni się do zwiększenia kompetencji w zakresie specjalistycznej wiedzy, kompetencji językowych, oraz szerokiego spektrum kompetencji miękkich, niezbędnych do współpracy w bardzo różnorodnych środowiskach kulturowych.

Kierownikiem projektu jest: prof. dr hab. inż. Mariusz Głąbowski